torsdag 13. november 2014

Ofotbanen må planlegges og dette må tas inn i statsbudsjettet for 2015

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 er det gjort de nødvendige bevilgningene til kapasitetsutvidelsene som ble vedtatt i NTP 2014-2023. Dette er bra og viktig i en situasjon hvor aktiviteten på banen øker. 

Det sies derimot ikke noe om dobbeltspor, men på side 139 i statsbudsjettet for samferdselsdepartementet står dette om Ofotbanen:

«Jernbaneverket har lagt fram en rapport om kapasitetsutvikling på Ofotbanen i samarbeid med det svenske Trafikverket. Det vil bli satt i gang et utredningsarbeid for utviklingen av jernbanetrafikken mellom Oslo og Gøteborg. Samferdselsdepartementet er i dialog med det svenske næringsdepartementet om videre oppfølging.»

Det som må komme i tillegg er et pålegg om at planleggingen skal fortsette basert på rapporten om kapasitet slik at vi vet nok om kostnader og praktisk gjennomføring til at dobbeltspor kan vedtas i neste runde av NTP, 2018-2027. Ofotbanealliansen har derfor startet arbeidet for å få inn dette tillegget på s. 139:

«Jernbaneverket vil følge opp rapporten gjennom videre planlegging av dobbeltspor på Ofotbanen for mulig byggestart i neste NTP - periode».

Vi oppfordrer alle som er opptatt av Ofotbanen til å understreke at vi må planlegge prosjektet så langt at det er mulig å ta med i neste NTP!